Jaki olej do motocykla? Wybierz odpowiedni produkt
Sprawdzanie poziomu płynów znajdujących się w motocyklu to obowiązkowa czynność, którą regularnie powinien wykonywać każdy motocyklista. Dowiedz się więcej o tym, które oleje należy monitorować, a także jak często trzeba je wymieniać.
Olej w motocyklu jest niezbędny do prawidłowego działania silnika. Jest odpowiedzialny za smarowanie i chłodzenie elementów silnika oraz zapobiega zużyciu i korozji, a także czyści silnik z nagarów. To jednak nie jedyny olej, który znajduje się w motocyklu. Mamy jeszcze płyn hamulcowy, płyn chłodzący, olej przekładniowy, olej do amortyzatorów, a także olej do filtrów powietrza. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jaki olej do motocykla jest odpowiedni i jak często należy go wymieniać.
Co to jest lepkość oleju silnikowego w motocyklu?
Lepkość to jeden z podstawowych parametrów olejów silnikowych, który reguluje klasyfikacja SAE. Pozwala ocenić parametry oleju bez względu na to, który producent go wyprodukował. Lepkość oleju odczytuje się za pomocą:
- dwóch cyfr oznaczających lepkość zimową – np. 0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W. Niższa cyfra to możliwość prawidłowego rozruchu i pracy silnika w niższych temperaturach. Jest to parametr mniej istotny, ponieważ w okresie zimowym z reguły motocykle nie są eksploatowane.
- litera W wraz z dwoma cyframi – oznacza lepkość wysokotemperaturową podczas pracy silnika. W tym przypadku wyróżniamy następujące klasy: W8, W12, W16, W20, W30, W40, W50, W60.
Najczęściej wybierane oleje to te w klasie od 5W30 do 10W40.
Jakość oleju silnikowego do motocykla
Drugim istotnym parametrem oceny oleju jest klasa jakości. Występują tu dwie różne normy:
- JASO – dla silników czterosuwowych. W tej klasie znajdziemy też dodatkowe oznaczenia MA (silniki ze wspólnym obiegiem oleju ze sprzęgłem i skrzynią biegów) i MB (silniki z połączonym systemem smarowania).
- ISO – dla silników dwusuwowych.
- API - określa zastosowanie i jakość oleju. Norma wyrażona jest w dwoma literami. Na opakowaniu oleju mamy informację o zastosowaniu oleju. S - silniki benzynowe, C - silniki Diesel. Druga litera określa jakość oleju, im wyższa litera alfabetu tym wyższa jakość - np. silniki benzynowy SG-SL.
Jak często wymieniać olej w motocyklu?
Producent motocykla zaleca zazwyczaj odpowiedni rodzaj oleju w instrukcji obsługi, a także na tabliczce znamionowej silnika. Najczęściej stosowane oleje do motocykli to mineralne, syntetyczne i semi-syntetyczne. Oleje mineralne są najtańsze, ale również najszybciej się zużywają. Oleje syntetyczne i semi-syntetyczne są droższe, ale bardziej trwałe i lepiej chronią silnik. Trzeba pamiętać, że uzupełnianie oleju o niższej normie (słabszych parametrach) może prowadzić do szybszego zużycia lub nawet uszkodzenia jednostki napędowej.
Kolejną ważną rzeczą jest częstotliwość wymiany oleju. Zaleca się wymianę oleju co 5000-8000 km lub co rok, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Warto również pamiętać o regularnym sprawdzaniu poziomu oleju i uzupełnianiu go, jeśli jest go zbyt mało.
Inne elementy motocykla, które należy regularnie wymieniać, to filtr powietrza i oleju oraz klocki hamulcowe. Filtry powietrza i oleju ( powinny być wymieniane przy każdej wymianie oleju silnikowego) . Średnia wymiana co 20 000-30 000 km, natomiast klocki hamulcowe co 10 000-15 000 km lub w zależności od ich zużycia.
Jakie oleje i płyny eksploatacyjne warto sprawdzić w motocyklu po zimie?
Po zimie warto sprawdzić poziom oleju silnikowego oraz oleju przekładniowego w motocyklu. Należy upewnić się, że poziom jest na odpowiednim poziomie i ewentualnie uzupełnić brakujący olej. Warto również sprawdzić stan płynu w układzie hamulcowym, upewnić się, że jest w odpowiedniej ilości oraz, czy nie jest zanieczyszczony.
Jeśli motocykl stał przez dłuższy czas nieużywany, zaleca się wymianę oleju silnikowego, ponieważ olej stary może zawierać zanieczyszczenia i zwiększać ryzyko uszkodzenia silnika.
Jaki olej do motocykla? Podsumowanie
W każdym przypadku warto przestrzegać instrukcji producenta motocykla, a w przypadku braku takiej informacji, skontaktować się z serwisem motocyklowym.
Ważne jest, aby używać odpowiedniego rodzaju oleju dla swojego motocykla oraz regularnie go wymieniać. Do dyspozycji mamy całą paletę producentów: Motul, Valvoline, Bel-Ray, Repsol. Należy również pamiętać o regularnej wymianie filtrów powietrza np. Hiflofiltro i oleju oraz klocków hamulcowych np. EBC, aby zapewnić prawidłowe działanie motocykla i oferowanego przez pojazd poziomu bezpieczeństwa.
Podczas wymiany oleju oraz płynów eksploatacyjnych należy przestrzegać zaleceń producenta. Dobrą praktyką jest skracanie interwałów w przypadku użytkowania motocykla w ciężkich warunkach.
Jeżeli na stronie https://moto-way.pl/ nie możesz znaleźć pasujących filtrów, klocków do swojego motocykla to napisz, zadzwoń. Dobierzemy i znajdziemy i wyślemy do Ciebie.